utorok 4. apríla 2017

Papilio stomachus | Dcéra dymu a kostí

Autor: Laini Taylor
Počet strán: 285
Originálny názov: Daughter of Smoke and Bone
Séria: Dcéra dymu a kostí
Diel: prvý
Žáner: Fantasy, Paranormal, Anjeli a démoni
Vydavateľstvo: Ikar

Karou je nadaná, krásna, a tak trochu záhadná sedemnásťročná študentka na pražskej umeleckej škole. To najzvláštnejšie o nej nevie ani jej najlepšia priateľka Zuzana. Modré vlasy si nemusí farbiť, sú prirodzene modré. Rada kreslí chiméry, fantastické zmiešané bytosti, a nikto netuší, že tieto magické bytosti sú v skutočnosti jej rodina. Hovorí mnohými jazykmi, ovláda však aj také, ktorými bežní smrteľníci nehovoria. Na oboch dlaniach má záhadné hamsa, z ktorého občas vychádza nadprirodzená energia. Do Prahy prichádza a odchádza cez tajomný portál za svojím zvláštnym poslaním. Otvára ho žena s telom hada a vedie rovno do ponurej miestnosti, kde čaruje s ľudskými zubmi desivá rohatá bytosť s očami plaza, ktorá Karou vychovala. Na cestách po celom svete, kam ju posiela čarodejník zháňať zuby, si všimne, že na portáloch pribúdajú vypálené odtlačky rúk, ktoré tam zanechávajú tajomné okrídlené bytosti. Chtiac-nechtiac sa ocitne v krutej vojne medzi mimozemskými ríšami a v Marrákeši sa prvýkrát stretne s jednou z tých bytostí, ktoré stoja na opačnej strane. Vďaka krásnemu anjelovi Akivovi sa dozvedá vytúženú pravdu o sebe a tá pravda je bolestná... Navyše sa do serafa zaľúbi a nik netuší, či ich láska pretrvá začínajúcu sa vojnu medzi svetmi dobra a zla...




Anjel a diabol sa kedysi zaľúbili.
Nedopadlo to dobre.

Dcéra dymu a kostí je svetu veľmi dobre známa kniha - hneď po vydaní zažala slávu, autorka získala niekoľko ocenení a dnes sa o tomto príbehu hovorí aj o akejsi klasike ya fantasy literatúry. Príbeh nám však sľubuje dokonalú hlavnú hrdinku, ktorá okrem úžasnosti má aj tajomstvá, napríklad, že jej rodina sú chiméry, monštrá, proti ktorým odnepamäti bojujú anjeli - z ktorých sa jeden, krásny, svalnatý a rovnako úžasný zamiluje do hlavnej hrdinky = zakázaná láska. Tak čo je na tom také úžasné?


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt daughter of smoke and boneHlavnou postavou knihy a celého príbehu je Karou, modrovlasá umelkyňa. Navonok je dokonalá, krásna, výnimočná a nadaná. V srdci je však chimérou. Čo ku Karou? No, čo vám poviem. Pravda je taká, že keď som knihu začínal čítať, veeeeeeľmi som sa obával, aký vzťah bude medzi mnou a Karou, pretože Karou bola všade opisovaná presne tak, ako som vyššie spomínal - dokonalá, krásna a tak ďalej, a tak ďalej -, a toho som sa najväčšmi obával. Takýchto hrdniek, dokonalých, perfektných a krásnych, tú máme nespočetne veľa. Nehovorím zasa, že nie som ich fanúšik, napríklad takú Celaenu mám rád, aj keď priznám sa, po takom čase som už trošku "skúsenejší" čitateľ a táto hrdinka, aj keď ma neskutočne baví, je celkom rozporuplná, ale to niekedy inokedy, tu len ako o príklade. A vďakabohu, Karou taká nebola. Áno, je krásna, je nadaná, ale na druhej strane autorka túto "dokonalosť" dokonale kontrastuje s osamelosťou hlavnej hrdinky, ktorá tu je kvôli tomu, že je iná. Tiež je pekné, že Karou je dokonalá a zároveň jej život nie je ani sčasti - neustále sú tu povinnosti, tajomstvá a teda poviem vám, aj napriek tomu, že sú tajomstvá super, toľko by som ich ani sám nezvádol. Takže toto mi nerobilo problém a stačilo len pár strán, Karou som si automaticky obľúbil.
Ďalšou v poradí je Zuzana. Ách jaj, Zuzana! Ak ste čítali, viete. Zuzana, dá sa k tebe niečo aj zlé povedať? Zuzana je jednoducho postava, ktorá vám rozjasní deň. A presne slúži tak aj v tej knihe, a hlavne druhej časti, ktorá je mnohonásobne temnejšia než prvý diel. Zuzana je jednoducho super a nemám proti nej nič. Napokon tu máme v neposlednom rade Mika, ktorý je tiež fajn, ibaže mám pocit, že nemá toľko priestoru, koľko by sa mu napríklad zišlo. No a v tom poslednom rade tu máme Akivu...nášho, ehm..krásneho, zvodného anjela.
Tak. Čo sa týka tej jeho dokonalosti, musím sa priznať, že nemám k tomu nejaké výhrady. Mal som pocit, že autorka mi to nevtĺkala do hlavy, nedávala nasilu a to sa mi páčilo, aj keď, samozrejme, vy sa môžete po dočítaní knihy cítiť inak. Akiva je tiež taká tá postava, ktorá je navonok dokonalá, no zvnútra škaredá a schátrala ako nič. To sa mi na tom neksutonče páčilo! Viete, prvý dojem je prvý dojem. A aký je Akiva na prvý dojem? Vraj krásny, dokonalý, proste ideálny mužský charakter/anjel v young adult knihe s hlavnou ženskou hrdinkou. Ale keď ho čo i len trošku spoznáme, zisťujeme, že jeho vnútro nemá ani štipku dokonalosti ako jeho zovňajšok.
To je to, čo som na takýchto "dokonalých" hrdinoch celý ten čas hľadal.
A čo sa týka tých vedľajších postáv, ako napríklad Priepastík, Issa, Yasri, tie boli absolútne super, hlavne teda z mojej strany Priepastník.
Čo sa týka príbehu, nechcem zachádzať viacej do hĺbky, pretože okrem vecičky anjeli kontra diabli som o tejto knihe viac nevedel, a to je možno tá najlepšia vec na tom. Keďže je táto kniha takým spoznávaním všetkých skutočností, tak si myslím, že je dobré, že aj vy tú knihu spoznáte ako ju čítate, čo som urobil ja a možno sa to ukázalo aj v konečnom hodnotení. Ale predsa niečo skomentujem. Príbeh je zasadený do Prahy, čo bolo neksutočne super, pretože nie je to zvyčajné miesto. Potom nám autorka ukazuje ríšu anjelov a ríšu chimér, ktoré uvidíte v tejto knihe len okrajovo, a samozrejme, v pokračovaní ideme aj do hĺbky. Veľmi sa mi na týchto svetoch páčilo, že autorka nám o nich povedala len to, čo sme ako čitatelia potrebovali - rozumej: to najzákladnejšie. V tejto knihe sú tie ďalšie svety skôr pozadím pre dianie, mne to však nevadilo - od začiatku je jasné, že autorka nabudúce pôjde do hĺbky. Prostredie chimér a anjelov= anjelov a diablov je detajlne prevedené a nesmierne sa mi páčilo, že obe strany majú dobré vlastnostni, ale aj tie škaredé a zlé, takže to nie je ani tak boj dobro kontra zlo, ale skôr niečo reálnejšie - ako napríklad názor proti názoru. (Aj keď sa to stále nesie v tom známom duchu.)
Dej knihy je rýchly, akčný, a nikdy neviete, čo autorka vytiahne na vás nabudúce. (môj názor.) A čo sa týka samotnej autorky, je úžasná. Laini Taylor sa zapísala u mňa ako jedna z naj autoriek, pretože píše kúzelne, pútavo a jednoducho krásne. Ja milujem proste knihy, ktoré sú, či sú o tom alebo o tom, napísané ako rozprávky. Myslím takým štýlom - metaforickým, rýchlim, fantasmagorickým - a to je to, čo som našiel aj v Dcére dymu a kostí. Každé jedno autorkine slovíčko dávalo dokopy krásny celok, ktorý sa čítal eňo ňuňo.Jediné, čo mi trošku vadilo, boli informácie a udalosti, ktoré tam podľa mňa autorka vsunula (mal som taký pocit), len preto, aby sme pochopili dané situácie. To mi tam trošku smrdelo, a hlavne sa tie udalosti typu "čitateľ to potrebuje, tak mu to dajte." odohrávali myslím že v poslednej časti.
Fuch, ako vidím, recka je dosť rozsiahla, a síce mne to nevadí, ide o to, že vás nechcem unudiť a ukecať.
Len jedna poznámočka na záver: kde mám trojku po slovensky?
Ja nemám čo k Dcére dymu a kostí dodať. Čítanie som si náramne užil, ako viete, ihneď som zhltol aj dvojku a zároveň novelu, na ktorú určite urobím nejaký na blogu názor, pretože bola skvelá. Dcéra dymu a kostí bola úžasná a bolo to také čítanie po dlhšej dobe, ktoré som si stopercentne naplno užil, a čo som istým spôsobom nejaký ten čas hľadal a chcel, aj cez maličké zádrhy, ktoré som spomínal vyššie.
Percentuálne hodnotenie: 90%



Čítali ste Dcéru dymu a kostí? Páčila sa vám? Alebo nie?

Chceli by ste si ju prečítať? 
Zaujala vás?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!