streda 22. marca 2017

...A žily šťastne až naveky | Winter

Autor: Marissa Meyer
Počet strán: 828
Originálny názov: Winter
Séria: Mesačné kroniky
Diel: štvrtý
Žáner: Scifi, Fantasy, Retelling
Vydavateľstvo: Egmont

Krásná a všemi milovaná princezna Winter je trnem v oku své mocné maceše královně Levaně. Jenže není tak slabá, jak si Levana myslí. Společně s kyborgskou mechaničkou Cinder a jejími spojenci by se jí mohlo podařit rozdmýchat povstání a ukončit dlouhou válku. Dokážou Cinder, Scarlet, Cress a Winter porazit Levanu a dopsat šťastné konce ke svým příběhům? V posledním díle Měsíčních kronik se uzavírá osud všech hrdinů úchvatného dystopického příběhu, který si zamilovali čtenáři na celém světě.


"Aimery," vyštěkla, "Ať ráno pročešou jazero. 
Chci, aby mi srdce té kyborgské holky naservírovali na stříbrném podnose"

Všetko sa to začalo súťažou, v ktorej si mal súťažiaci vybrať niekoľko tém a napísať naň príbeh. Marissa Meyer, dovtedy medzi vydávanými spisovateľkami neznáma, si randomne vybrala tému na príbeh odohrávajúci sa v budúcnosti a postavu z akejkoľvek rozprávky, pretože bola fanúšičkou scifi, no pritom milovala rozprávky. Do súťaže napísala futuristického Kocúra v čižmách a keď sa rozhodla napísať román, rozhodla sa pre Popolušku v budúcnosti, kde ľudia žijú spoločne s kyborgami, robotmi a androidmi, pričom Mesiac je už dávno obývaný a vládnu mu ľudia s pekelnými silami - na čele s krvilačnou a neskutočne krásnou Levanou. ...A teraz sme tu. Mesačné kroniky sú známe po celom svete, a konečne aj mi, Česi a Slováci, sme sa dočkali finálneho príbehu, kde sa má všetko rozuzliť. Čaká však naše milované postavy šťastný koniec?


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt winter marissa meyerZačnem asi tým, že, všetci dobre viete, každá kniha z Mesačných kroník je dlhšia a dlhšia. Je to "spôsobené" tým, že do príbehu vstupuje vždy ďalšia postava=ďalší rozprávač. V Scarlet to už nie je len Cinder, ktorá rozpráva príbeh, k ním sa pridá aj Cress v trojke a tomto finále sa pridala Snehulienka s menom Winter, pričom sú okrem týchto hlavných hrdiniek aj ďalší rozrpávači, ako napríklad cisár Kai, Jacin, Vlk a tak ďalej. Tento príbeh nám priniesol už spomínanú Winter, ktorá trpí halucináciami. Je to spôsobené tým (ak som to dobre pochopil, v opačnom prípade ma môžete opraviť), že nevyužíva svoj nám dobre známy mesačný dar a preto je taký "mocný", aspoň ja som si to tak domyslel. Winter tak večne prepadá nerealistickým predstavám, kedy vraj "steny paláca krvácajú" a podobné šialenosti. Je tajne zamilovaná do Jacina, jedného z divotvorcov, ale, samozrejme, ich láska je zakázaná, pretože vo všetkom nám stojí kráľovná Levana.
Takže to je zhruba, čo vám táto kniha môže ponúknuť, a teraz sa vrhnem na postavy.

Vy viete, ako veľmi milujem tieto postavy z tejto série. Každá je prepracovaná do špiku kosti, sú realistické a ja ani nedokážem pochopiť, ako to Marissa dokázala. Vytvoriť tak realistické, vytvoriť tak ľahko zamilovateľné postavy, tomu sa hovorí umenie. A Marissa to urobila na jednotku, jej postavy mi priľnuli k srdcu ako sa to len dalo, patria medzi moje najobľúbenejšie postavy, ktoré som čítal a neexistujú slová, ktorými by som mohol opísať to, ako veľmi ich mám rád. Sú to viac než len postavy, sú to vaši priatelia, ktorí vám pomáhajú...a to sa stáva len v niektorých knihách, veď vy to sami dobre viete.
Postavy si prešli čímkoľvek, dobrým a zlým a v poslednom príbehu sledujeme, ako ich to všetkých zformovalo a vytvorilo z nich nové osoby - čo sa mi však páčilo je fakt, že vždy boli tými istými postavami ako zo začiatku. Cinder, aj napriek všetkým okolnostiam, že predsa len srdcom mechanička, ktorá miluje špinavé rukavice a opravovanie androidov, Scarlet vždy zostane dievčaťom, ktoré nadovšetko milovalo svoju babičku, Cress bude vždy tá červenajúca sa dievčina zo satelitu - výborná hackerka a Thorne...Kapitán Thorne, to je kapitola sama o sebe.
Ozaj! A takmer som zabudol na kráľovnú Levanu - ako som len mohol?! No, určite viete, že ja Levanu neskutočne zbožňujem a  v tejto knihe bola presne taká a konala presne tak, ako ju mám najradšej - chladne, kruto a krvilačne. Tiež však sa mi páčilo, že autorka nám nevykreslila Levanu ako úplne zlú postavu (nie je to zasa anjelik) - myslím tým to, že keď sa nad tým tak zamyslíme, aj napriek jej krutovláde a chladnosti, Mesiac bolo miesto krásy. Bolo to miesto, kde nevládol chaos, kde všetko bolo zorganozované a Levana bola jednoducho "dobrou kráľovnou". Vedela, čo je pre krajinu správne a tento kontrast sa mi veľmi páčil, pretože v podobných knicháh o takýchto vládcoch vidíme, akí sú zlí, nesprávni. A aj napriek tomu, že Levana bola zlá, jej vláda bola jednoducho vláda, bola to správna kráľovná (aj napriek krutosti), a dúfam, že ma chápete. V konečnom dôsledku, ak ste čítali knihu, tak viete o čom hovorím.


Ináč, možno som zabudol pripomenúť na začiatku, že toto nebude len recka na túto knihu. Bude to skôr taký všeobecný názor na celú sériu, veď vy to však aj u mňa poznáte, keď recenzujem poslednú knihu zvlášť obľúbenej série, ale to len tak bájdvej.
Čo sa týka tohto príbehu, nájdete tam aj známe dejové linky ako u iných knihách, ako je napríklad revolúcia a cesta k nej. Priznám sa, zo začiatku som sa obával, no keď som začal čítať, strach veľmi rýchlo opadol - ani neviem uveriť, že som si to mohol myslieť, veď Marissa je skvelá v tom čo robí. Veľmi sa mi páčilo, že tieto prvky (revolúcia, revolučné príhovory či jak sa tomu nadáva, chápete) ozvláštnila a napísala vlastným spôsobom. Proste...Marissa zostane jednoducho Marissou. Príbeh bol presne taký, aký ste očakávali - zostal sám sebou, a definitívne každá scénka bola úžasná. Táto kniha má ohromný počet strán, je tučnejšia než som ja sám, no ani jedna strana nie je premrhaná a zbytočná. Každá veta je nabitá akciou, napätím, epickosťou a emóciami a musím sa vám zdôveriť s tým, že sa dosť často stávalo, že som si niektoré odseky, či vety prečítal aj niekoľko krát hneď za sebou. Pretože boli tak dobre napísané, niektoré hlášky boli úplne mega a tiež sa mi zopár krát stalo, že som jednoducho knihu zatvoril (aj keď príbeh bol epický,napínavý a akčný), zapozeral som sa do steny a len premýšľal o tom, ako tento príbeh dokáže vo mne vyvolať toľko emócií, ako mi pri ňom dokáže rýchlo biť srdce a ako sa až trasiem na stoličke od nenávisti k samému sebe, že nedokážem čítať rýchlejšie, pretože som chcel, čo bude ďalej. Asi vám už netreba hovoriť, ako veľmi bol tento príbeh peckový, všakže?!


Každá kniha je lepšia a lepšia. Dokážete spozorovať, ako sa Marissa neuveriteľne zlepšila na ceste od Cinder až po Winter. Zatiaľ čo Cinder bol "zábavný" príbeh o Popoluške =  mechaničke a kyborgovy, a bolo to super "počteníčko", Winter mala scénky, pri ktorých sa mi slzy tlačili do očí, čo sa u mňa, ak môj blog dlhšie čítate, len veľmi, veľmi, veľmi zriedkavo a takmer nikdy nestáva.
No, ako tu tak skrolujem, už aj tak je recenzia beztak dlhá. A preto to istým spôsobom skrátim: Winter bolo finále obľúbenej série, ktoré som očakával. Presne podľa predstáv, ba ešte viac. Bolo to presne to finále série, ktoré chcete čím skôr prečítať, aby ste vedeli, čo sa stane a ako to skončí, no zároveň nechcete túto sériu dočítať, pretože ju nadovšetko milujete, postavy budete mať navždy v srdci. Mesačné kroniky so mnou zostanú po celý môj život, nie je to séria, ktorú dočítam a hotovo. Toto je už srdcová záležitosť. Postavy sú #squadgoals a príbeh by mal byť urobený do seriálu, samozrejme s týmom, ktorý by nemenil absolútne NIČ. Pretože na tejto sérií je všetko dokonalé. Áno, a to vraj nič nie je dokonalé! -_-
A ešte stále som zlomený z toho konca. A keď to tu teraz píšem, až slzy sa mi tlačia do očí.
No viacej už nemôžem dať.
Percentuálne hodnotenie: 100%


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Preškoly.sk
Prečítať si posledné a srdcervúce dobrodružstvo obľúbených postáv môžete na tejto adrese.


Čítali ste túto knihu? Aj vy ste po jej dočítaní zostali absolútne "broke"?
Čítali ste túto sériu? Zamilovali ste si ju tak, ako ja?
Chceli by ste si ju raz prečítať?



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár a názor!